Return to Insights

Williams soffia sul Biglietto Verde

Venerdì l’indice PMI tedesco è risultato inferiore alle previsioni...

Venerdì l’indice PMI tedesco è risultato inferiore alle previsioni, nello specifico 43.1 vs 43.2 atteso. Lo stesso dato, a livello europeo, ha registrato un dato di 44.2 del settore manifatturiero e 48.1 del settore dei servizi. La Presidente della BCE Lagarde ha mantenuto invariati i tassi di interesse ma mantenendo un atteggiamento da falco e lasciando interpretare il suo atteggiamento come lento e poco reattivo alla lotta contro l’inflazione.
Dal Belpaese, secondo gli ultimi dati Istat, l’inflazione è scesa allo 0.7% avvicinandosi sempre più a un livello del febbraio 2021 che era +0.6%.

Sul fronte economico, il Biglietto Verde è stato rivitalizzato dai numeri positivi del Purchase Managers Index. In particolare, il numero positivo dei servizi che è passato da 50.8 a 51.3, mentre l’indice manifatturiero Empire State di New York per il mese di dicembre è passato da un precedente 9.1 a -14.5. Infine il Presidente della Fed di NY Williams ha dichiarato che il taglio dei tassi di interesse non è in discussione al momento. “È prematuro”, ha risposto quando gli è stato chiesto di un taglio dei tassi a marzo o di prendere in considerazione la tempistica del taglio dei tassi.

I dati pubblicati nel Regno Unito hanno mostrato  l’indice preliminare dell’attività commerciale nel settore dei servizi balzato a un massimo di sei mesi di 52.7 a dicembre vs 50.9 di novembre e 51 previsto dal mercato. L’attività manifatturiera ha rivelato una contrazione più profonda, scendendo a 46.4 da 47.2 in novembre, contro il consenso del mercato che prevedeva una lettura di 47.5. Giovedì la Banca d’Inghilterra ha lasciato invariati i tassi di interesse; e dopo la riunione, il governatore della BoE Andrew Bailey ha dichiarato che non è ancora possibile affermare con assoluta certezza che i tassi di interesse abbiano raggiunto il picco, anche se spera che sia così. Inoltre, è troppo presto per parlare di tagli dei tassi, poiché sono necessari ulteriori progressi sul fronte dell’inflazione. Se nei prossimi mesi l’inflazione dovesse calare più bruscamente del previsto, è probabile che i tagli dei tassi rientrino nell’agenda della BoE.

EURUSD: 1.0920

EURGBP: 0.8600

Download
article

If you would like a PDF of this commentary, please contact us and we'll be in touch.

Contact us

Related
Commentary

Find out how we have helped our clients meet their hedging requirements.

Commons Chaos

Thought for Thursday, House of Commons ceasefire vote decision, minutes released from Federal Reserve monetary policy meeting, geo-political update in Russia and Gaza, and looking at today's data.

Public Sector Net Borrowing Figures Released Ahead of Spring Budget

Word of the week Wednesday, data indicates public sector net borrowing in surplus, this afternoons House of Commons vote for a ceasefire in Gaza, and release of FOMC policy me.eting minutes

Morning Update

Travel Tuesday, changes for China's property market, attacks on Red Sea Vessels cause further shipping disruption, EU defensive naval operation launched, and US propose a UN Security Council Resolution in the Middle East.

Just Another Macro Monday

Macro Monday, update on Israel-Gaza conflict, town in Ukraine in full control of Russian forces, and pressure for creation of more public-private partnerships in the UK from insurers.

Bye-Election

Friday Feeling, Labour take comfort in by-election results, potential for income tax cut plans to be dropped, president of European Commission speaks on European Union defence production.

UK in Technical Recession

Thought for Thursday, data released this morning shows UK in technical recession, Sunak's pledge for economic growth takes a blow, increasing number of MPs not looking for re-election for the Conservative party, and Labour party lead drops seven percentage points.

US and UK Inflation in Focus

Word of the week Wednesday, hotter than expected US inflation, inflation data in the UK comes in double than BoE's target, US Senate agrees foreign aid package, and today's data.

US Real Estate and UK Labour Market in Focus 

Travel Tuesday, plight of US commercial real estate owners according to Bloomberg, data shows increase in UK wage growth, easing UK unemployment, and talks to revive negotiations in the Middle East.

Find out more about our foreign exchange solutions
Contact us