Return to Insights

Tutto ruota intorno all’inflazione

Secondo Lazard il 2024 sarà un anno in netto contrasto con il 2023...

Secondo Lazard il 2024 sarà un anno in netto contrasto con il 2023, si assisterà al ritorno dell’inflazione verso il 2% e il conseguente taglio dei tassi d’interesse delle banche centrali.

L’Europa, comunque, non gode di una situazione molto rosea: la buona notizia è che l’inflazione ha toccato il picco. La cattiva notizia è che, in assenza degli stimoli fiscali della portata di quelli statunitensi, le ripercussioni dello shock dei prezzi dell’energia correlato alla guerra in Ucraina sull’economia dell’Eurozona hanno già portato il Vecchio Continente sull’orlo della recessione. Resta il fatto che il ciclo di rialzi dei tassi da parte della BCE dovrebbe essere finito, ma per i tagli si dovrà probabilmente aspettare fino al secondo semestre del 2024.

L’indice di attività nazionale della Fed di Chicago è sceso a -0.49 in ottobre. Le vendite di abitazioni sono in calo del 4,1% e si attestano 3,79 milioni di unità, al di sotto delle aspettative di

3,90 milioni.  Molto importanti saranno anche i verbali della FOMC per capire se ci sarà un ulteriore allentamento della politica monetaria. Tensione anche sul mercato tecnologico viste le crescenti restrizioni da parte degli States sulle vendite di chip di fascia alta alla Cina.

Il Governatore della BoE Bailey ha tenuto un lungo speech davanti alla Treasury Select Committee, dove il tema principale è stata ovviamente l’inflazione e il livello dei tassi. Il Governatore ha infatti commentato positivamente la diminuzione del livello inflattivo e ci si attende che i tassi rimangano invariati. Ci si aspetta infine che il livello dei prezzi diminuisca nell’ultima parte dell’anno, anche più del previsto ma non di molto. Non benissimo il mercato del lavoro inglese che, sempre secondo Bailey, è in rallentamento, insieme all’aumento del livello salariale. Questo ovviamente, può andare ad acuire nuovamente le pressioni inflattive.

Calendario Economico

11:00 – Previsioni sul bilancio di autunno UK

14:30 – Principali ordinativi di beni durevoli USA

14:30 – Richieste iniziali di sussidi di disoccupazione USA

16:30 – Scorte di petrolio greggio

EURUSD: 1.0900

EURGBP: 0.8695

Download
article

If you would like a PDF of this commentary, please contact us and we'll be in touch.

Contact us

Related
Commentary

Find out how we have helped our clients meet their hedging requirements.

Commons Chaos

Thought for Thursday, House of Commons ceasefire vote decision, minutes released from Federal Reserve monetary policy meeting, geo-political update in Russia and Gaza, and looking at today's data.

Public Sector Net Borrowing Figures Released Ahead of Spring Budget

Word of the week Wednesday, data indicates public sector net borrowing in surplus, this afternoons House of Commons vote for a ceasefire in Gaza, and release of FOMC policy me.eting minutes

Morning Update

Travel Tuesday, changes for China's property market, attacks on Red Sea Vessels cause further shipping disruption, EU defensive naval operation launched, and US propose a UN Security Council Resolution in the Middle East.

Just Another Macro Monday

Macro Monday, update on Israel-Gaza conflict, town in Ukraine in full control of Russian forces, and pressure for creation of more public-private partnerships in the UK from insurers.

Bye-Election

Friday Feeling, Labour take comfort in by-election results, potential for income tax cut plans to be dropped, president of European Commission speaks on European Union defence production.

UK in Technical Recession

Thought for Thursday, data released this morning shows UK in technical recession, Sunak's pledge for economic growth takes a blow, increasing number of MPs not looking for re-election for the Conservative party, and Labour party lead drops seven percentage points.

US and UK Inflation in Focus

Word of the week Wednesday, hotter than expected US inflation, inflation data in the UK comes in double than BoE's target, US Senate agrees foreign aid package, and today's data.

US Real Estate and UK Labour Market in Focus 

Travel Tuesday, plight of US commercial real estate owners according to Bloomberg, data shows increase in UK wage growth, easing UK unemployment, and talks to revive negotiations in the Middle East.

Find out more about our foreign exchange solutions
Contact us