Return to Insights

Rallenta il PMI negli States

l’indice PMI dei servizi italiano nel mese di maggio ha segnato un dato inferiore alle attese, pari a 54 vs 56.5 previsto e 57.6 del mese precedente. Anche in Germania e in Europa lo stesso dato ha deluso le attese, rispettivamente con un dato di 57.2 vs 57.8 atteso e 55.1 vs 55.9 atteso.

Il Presidente della BuBa Nagel ha detto che la BCE ha ancora bisogno di ulteriori rialzi dei tassi per contenere l’inflazione e non è sicuro che il picco verrà raggiunto questa estate.
Anche la Lagarde ha sostenuto, durante un suo intervento, che ci sono segni di rallentamento dell’inflazione ma è allo stesso modo vero che è troppo presto per parlare di un picco.

I dati mensili pubblicati dall’ISM hanno mostrato che l’attività commerciale nel settore dei servizi degli Stati Uniti ha continuato a espandersi a maggio, anche se a un ritmo più lento rispetto ad aprile. L’ISM Services PMI è sceso a 50.3 a maggio da 51.9 ad aprile, non rispettando le aspettative del mercato di 51.5; anche l’indice dell’occupazione è sceso, passando a 49.2 da 50.8. Anthony Nieves, presidente del Comitato di indagine sulle imprese di servizi dell’ISM, ha commentato che il rallentamento del tasso di crescita del settore dei servizi è dovuto principalmente al calo dell’occupazione e ai continui miglioramenti nei tempi di consegna.

Avvio di settimana positivo per il Regno Unito dal punto di vista dei dati macro: l’indice PMI composito inglese del mese di maggio ha battuto le aspettative di 53.9, arrivando a toccare 54.0. Bene anche i servizi, per i quali l’aspettativa sul dato di 55.1 è stata superata, fino ad arrivare a 55.2. I dati al momento allontanano lo spettro della recessione. Sunak torna a parlare del piano per contenere l’immigrazione nel Canale della Manica, un tema caro agli inglesi, sottolineando come il suoda quando questo è stato messo in pratica lo scorso ottobre, l’immigrazione è diminuita del 20%.

Calendario Economico

11:00 – Vendite al dettaglio UE (Apr)

EURUSD: 1.0700

EURGBP: 0.8610

Download
article

If you would like a PDF of this commentary, please contact us and we'll be in touch.

Contact us

Related
Commentary

Find out how we have helped our clients meet their hedging requirements.

Hungarian National Assembly Approves Sweden’s Nato Bid

Travel Tuesday, motion supported by Hungarian parliament to allow Sweden to join Nato, Trump's legal bill continues to grow interest with US monetary conditions at their tightest level in 22 years, and today's data.

Red Sea Disruption

Macro Monday, report from the BCC on the impact on British businesses from Red Sea disruption, Ukraine president announces number of deaths since the Russian full-scale invasion, and data releases today.

Two Years Later

Friday feeling, what's happened in the last two years of the Russia-Ukraine conflict, and more hawkish views from the Fed.

Commons Chaos

Thought for Thursday, House of Commons ceasefire vote decision, minutes released from Federal Reserve monetary policy meeting, geo-political update in Russia and Gaza, and looking at today's data.

Public Sector Net Borrowing Figures Released Ahead of Spring Budget

Word of the week Wednesday, data indicates public sector net borrowing in surplus, this afternoons House of Commons vote for a ceasefire in Gaza, and release of FOMC policy me.eting minutes

Morning Update

Travel Tuesday, changes for China's property market, attacks on Red Sea Vessels cause further shipping disruption, EU defensive naval operation launched, and US propose a UN Security Council Resolution in the Middle East.

Just Another Macro Monday

Macro Monday, update on Israel-Gaza conflict, town in Ukraine in full control of Russian forces, and pressure for creation of more public-private partnerships in the UK from insurers.

Bye-Election

Friday Feeling, Labour take comfort in by-election results, potential for income tax cut plans to be dropped, president of European Commission speaks on European Union defence production.

Find out more about our foreign exchange solutions
Contact us