Return to Insights

Alla ricerca del trend

La Presidente della BCE Lagarde ha dichiarato a Bruxelles che l’istituto centrale potrebbe presto discutere della possibilità di chiudere anticipatamente.

La Presidente della BCE Lagarde ha dichiarato a Bruxelles che l’istituto centrale potrebbe presto discutere della possibilità di chiudere anticipatamente i reinvestimenti nell’ambito del programma di acquisto di emergenza pandemica (Pepp) da 1,700 miliardi di euro. Inoltre, ha anche dichiarato che le pressioni inflazionistiche nell’Eurozona si stanno allentando ma la crescita dei salari è ancora forte: la lotta della per contenere la crescita dei prezzi non è ancora terminata.

In USA la settimana inizia in modo molto leggero con alcuni dati sulle vendite di nuove abitazioni, che nel mese di ottobre si sono attestate ad un livello annuale destagionalizzato di 679 mila unità, secondo le stime rilasciate congiuntamente dal Census Bureau degli Stati Uniti e dal Department of Housing and Urban Development. Il numero rappresenta un calo del 5.6% rispetto al tasso rivisto di settembre di 719 mila e si colloca al di sotto del consenso del mercato

di 725 mila unità. Il punto focale sarà negli ultimi tre giorni della settimana, con il PIL in uscita mercoledì, mentre giovedì i mercati si muoveranno con le richieste di disoccupazione e l’indice PCE di ottobre. Alla fine della settimana, l’Institute of Supply Management pubblicherà l’indice PMI per il mese di novembre, mentre a chiudere la settimana sarà il discorso del presidente della Federal Reserve Jerome Powell.

Riportare l’inflazione al livello del 2% sarà difficile, parola del Governatore Bailey: secondo il numero uno della BoE, dopo ben 14 aumenti, l’inflazione inglese si è portata al 4.6% in ottobre. Un livello di inflazione vicino al 2%, però, si vedrà solo alla fine del 2025. Il Governatore ha poi affermato che, pur riconoscendo le problematiche che le famiglie inglesi hanno dovuto subire e affrontare in questi periodi, per ora non sarà possibile allentare la politica monetaria. I mercati al momento scontano un primo taglio dei tassi a partire da settembre 2024.

Calendario Economico

09:00 – Discorso Nagel BuBa

16:00 – Indice di confidenza al consumo USA

16:00 – Indice manifatturiero FED Richmond USA

17:00 – Discorso Lagarde BCE

EURUSD: 1.0930

EURGBP: 0.8660

Download
article

If you would like a PDF of this commentary, please contact us and we'll be in touch.

Contact us

Related
Commentary

Find out how we have helped our clients meet their hedging requirements.

Commons Chaos

Thought for Thursday, House of Commons ceasefire vote decision, minutes released from Federal Reserve monetary policy meeting, geo-political update in Russia and Gaza, and looking at today's data.

Public Sector Net Borrowing Figures Released Ahead of Spring Budget

Word of the week Wednesday, data indicates public sector net borrowing in surplus, this afternoons House of Commons vote for a ceasefire in Gaza, and release of FOMC policy me.eting minutes

Morning Update

Travel Tuesday, changes for China's property market, attacks on Red Sea Vessels cause further shipping disruption, EU defensive naval operation launched, and US propose a UN Security Council Resolution in the Middle East.

Just Another Macro Monday

Macro Monday, update on Israel-Gaza conflict, town in Ukraine in full control of Russian forces, and pressure for creation of more public-private partnerships in the UK from insurers.

Bye-Election

Friday Feeling, Labour take comfort in by-election results, potential for income tax cut plans to be dropped, president of European Commission speaks on European Union defence production.

UK in Technical Recession

Thought for Thursday, data released this morning shows UK in technical recession, Sunak's pledge for economic growth takes a blow, increasing number of MPs not looking for re-election for the Conservative party, and Labour party lead drops seven percentage points.

US and UK Inflation in Focus

Word of the week Wednesday, hotter than expected US inflation, inflation data in the UK comes in double than BoE's target, US Senate agrees foreign aid package, and today's data.

US Real Estate and UK Labour Market in Focus 

Travel Tuesday, plight of US commercial real estate owners according to Bloomberg, data shows increase in UK wage growth, easing UK unemployment, and talks to revive negotiations in the Middle East.

Find out more about our foreign exchange solutions
Contact us